info@sanasport.hu 24 órán belül válaszolunk

Ultrafutóknak ultrafutóktól, avagy 7 Titus tanácsa az eléréshez

14. 05. 2023
Általában az ilyen cikkekben az első tanácsok az "jelentkezz versenyre, kezdj el edzeni" típusúak. Ez azonban magától értetődő. Inkább egy másik szemszögből szeretném megközelíteni, és mielőtt rögtön a fizikai felkészülésre koncentrálnánk, nézzük meg az alapokat.
Ultrafutóknak ultrafutóktól, avagy 7 Titus tanácsa az eléréshez

1. Tudj magaddal egyedül lenni a saját fejedben

Fel vagy rá készülve? Senki sem készít fel a magányos edzésekre és a verseny közben töltött órákra. Nem, ez nem horror, ez a valóság, amire számítanunk kell, és megfelelően fel kell készülnünk rá.

Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül minden edzés-társunktól meg kell válnunk (bár az én esetemben ez valójában így volt), de amit az edzések során megtanulsz, olyan lesz, mintha verseny közben találtad volna ki. És higgy nekem, nem mindig lesz olyan ember, akivel néhány szót váltanál verseny közben, és akkor egyetlen választásod lesz: te magad! Hogy ne úgy tűnjön, mintha rögtön az elején csak ijesztgetnélek, itt van egy tipp: zene!

A zene nélkülözhetetlen része a futásnak számomra, és nem tudom elképzelni anélkül. Hidd el, hogy egy feltöltött telefon - nemcsak energiával, hanem kedvenc zenéddel is - képes néhány órára lekötni!


vybavení

2. Próbáld ki mindent

Próbáld ki még azt is, ami teljesen banálisnak tűnik! Az lábbeli az alap. Senkit sem lep meg, hogy például egy 100 mérföldes versenyt új cipőben futni nem a legokosabb döntés. Nekem ez többször is sikerült, de az első alkalom, amikor ezt a távolságot és új cipőt választottam, örökre emlékezetes lesz. Mindenesetre nem ajánlom!

Ugyanakkor gondolj minden más ruhadarabra is és ne becsüld alá egyetlen részletet sem! Póló, rövidnadrág (alsónemű, ha hordasz ilyet), zokni és minden más, ami érintkezik a testeddel. Sapka, szemüveg, kesztyű, futó mellény, de akár egy fejlámpa vagy navigáció is. Higgy nekem, a sötétben és elveszve a semmi közepén ezek a kiegészítők lesznek a legjobb barátaid!

Teszteld mindent alaposan. Egy kis horzsolás is nagyon kellemetlenné teheti az amúgy nyugodt néhány órás futást! Gondolj a megelőzésre és a lehetséges kezelésre is. Néhány sebtapasz és egy kis bevált krém mindenképpen legyen nálad az ultrafutó mellényben! Én mindig mindkettőt magammal viszem a versenyeken!


občerstvení

3. Egyél! Igyál! Ne kísérletezz!

Ahogy az életben is, a futás közben is enned kell. Most nem arra gondolok, hogy közvetlenül futás közben egyél, nyugodtan állj meg vagy várj az ellátóhelyre, de egyél rendszeresen! Egyszerű, ugye? Mégsem mindig így van, és gyakran elfelejtik a táplálkozást.

Értem én, az ember belemerül a tájba, és órák és kilométerek telnek. Dehidratáció és éhség nem a legjobb duó, amit szeretnél találkozni egy hosszú út során. A folyadékpótlás szükséges még télen is, és egyél akkor is, ha éppen nincs éhséged.

Ajánlom, hogy előre mindent próbálj ki, hogy ne lepjenek meg például gyomorproblémák rosszul megválasztott étrend miatt, vagy ne derüljön ki, hogy egyszerűen nem ízlik és nincs mit enned a hosszú kilométerek előtt a következő ellátóhelyig.


4. Légy mozgásban!

Talán nem lepődsz meg azon, hogy a legjobban edzettél a futás közben. Nem mindig van rá idő, de ne veszítsd el a fejed.

Mozgás, mint mozgás. Magam is tudok erről valamit, mivel a mozgás táplál engem, és a lábamon töltöm a nap nagy részét. És bár lehet, hogy éppen nem futok, már a lábaim hosszú ideig tartó mozgásra való felkészítése - például a munkámban (ami főleg a táncparketten történik) - megszoktathatja a lábaidat a hosszú távú mozgáshoz. És ugyanez igaz a tervezett ultrakalandodra is.


příprava

5. Készülj fel időben és gondosan a versenyre

Közeleg a D-nap! Ezzel együtt jön az indulás és rengeteg teendő. Az "összecsomagolás" előkészítése az indulás előtti napon nálam (és azt hiszem, a legtöbb futónál) már klasszikus dolog. Nemcsak azért, hogy legyen mit megosztani az Instagramon és a Facebookon, hanem főleg az ellenőrzés miatt.

Először is az öltözetemre koncentrálok - persze a bevált és a várható versenyidőjáráshoz megfelelő ruházatomra. Több pár futócipő sem árt. Minden elektronikát feltöltök, előkészítem az ételt és a táplálékkiegészítőket. Ne felejtsd el a kulacsokat sem a folyadékpótláshoz. Mindig magammal viszem a szemüvegemet is.

Ajánlom, hogy ne felejtsd el elolvasni a tervezett verseny kötelező felszerelésének listáját, és többször ellenőrizd mindent! Többször előfordult már velem, hogy például nem vittem magammal kulacsot vagy saját poharat az italhoz.

Ne becsüld alá a kötelező felszerelést. Nemcsak azért, mert a szervező jogosult ellenőrizni, hanem mert előfordulhat, hogy a hiányzó pár gramm miatt nem kapod meg az inget, ami nagyon bosszantó lehet.


výbava

6. Bízz önmagadban!

Nyilván egyetért velem, hogy barátokkal utazni a versenyekre már önmagában is nyerés, mindig nagyon szórakoztató. Erről nincs kétség! Azonban legyen meg a saját fejed.

Ha van saját előverseny rituáléd, ne hagyd, hogy eltántorítson tőle senki. Mindenki a saját előverseny idejét a maga módján tölti. Valaki előversenyként együtt fogyaszt egy pohár gulászt, más valami könnyebbet eszik, hogy el tudjon indulni a rajtnál. Ne változtasd meg ezt!

Biztosan lenyűgöznek azok a természeti tájak is, amelyek mindenfelé körülötted vannak a külföldi helyszíneken. Azonban a verseny napján ne hagyd, hogy egy több órás túra kizökkentsen, és már a rajt előtt lemerítsen. Higgy nekem, a természetet még bőségesen élvezheted majd a verseny alatt. Vagy elmehetsz kirándulni utána - jutalomként.


odpočinek

7. Pihenj!

Az egyik kedvenc elfoglaltságom. Higgyétek el vagy sem, a futó kihívásaim és a távok ellenére is a semmittevés a legkedvesebb tevékenységem.
Ne felejtsd el a megfelelő regenerációt, nemcsak minden edzés után, hanem főként a verseny előtt. Az utolsó pillanatig történő kilométerek összegyűjtése nem mindig a legjobb választás.

A verseny előtti héten ne alábecsüld az alvást. Lassíts, aludj, pihenj. Én például mindig szabadnapot veszek ki a munkámból már az indulás napján, hogy rendesen kipihenhessem magam, és ne kelljen az egész délelőttöt a számtalan dologra gondolnom, amit még a távozás előtt el kell intéznem. Próbáld ki te is.


TÖLTSE FEL A FUTÓFELSZERELÉSÉT




Bombaár
Az akció végéig
0:11:52:47
Kilpi Sylane
-71 % Outdoor rövidnadrág Kilpi Sylane
8 900 Ft 30 482 Ft
már csak 4 db érhető el